Son Yayınlar

Hurri İlahisi ve Mezopotamya Müziğinin Keşfi




Mezopotamya müziği hakkında bilinenler oldukça sınırlıydı. Ancak, M. Duchesne-Guillemin'in çalışmaları, bu alandaki önemli keşiflere katkıda bulunmuştur. 1963 yılında, Babil müziğine dair bir teori ortaya atan yazar, bu teoriyi 1960 yılında Ann Kilmer tarafından yayımlanan bir Babil tabletinden yola çıkarak geliştirmiştir. Bu tablet, müzikte bir ölçek teorisinin varlığını ortaya koyarak büyük yankı uyandırmıştır. Bu buluş, Babilli müzikologların daha önce fark edemedikleri bazı müzik fragmanlarının yeniden yorumlanmasını sağlamıştır.

1960 yılına kadar Babil müziği hakkında çok az bilgi vardı ve eldeki bilgiler yalnızca müzik aletlerine dayanıyordu. Ancak, Pennsylvanya Üniversitesi Müzesi'nde bulunan bir Babil tableti, müzik teorisi hakkında daha önce bilinmeyen detayları ortaya koydu. 1963 yılında M. Duchesne-Guillemin tarafından yorumlanan bu tablet, müzikte ölçeklerin kullanımı ve modlar arası geçiş yöntemlerini detaylandıran bir teori sundu. Bu buluş, Babil'de M.Ö. 18. yüzyıla kadar uzanan yedi modun varlığını kanıtladı.

1970 yılında Suriye'nin Ugarit şehrinde, M.Ö. 14. yüzyıldan kalma bir Hurri tableti bulundu. Bu tablet, müzik notasyonu içeriyordu ve bu notasyonun yorumlanması oldukça zordu. Bugüne kadar üç farklı yorum getirilmiş olsa da, Duchesne-Guillemin dördüncü bir yorum sunmuştur. Bu yorum, 1975 yılında Lihge'de eski müziklerde uzmanlaşmış amatör bir grup tarafından kaydedildi.

Duchesne-Guillemin, Orta Doğu'da polifoni (çok seslilik) olgusu olmadığını varsayarak, Hurri müziğini geleneksel Yahudi mezmur şarkıları ve eski Suriye-Kaldea Hristiyan liturjik melodileriyle karşılaştırmıştır. Bu karşılaştırma, Hurri müziğinin anlaşılmasına yeni bir boyut kazandırmış ve dönemin müzik teorisinin daha derinlemesine anlaşılmasına olanak sağlamıştır.

Bu çalışmalar, antik Mezopotamya müziğinin nasıl bir yapıya sahip olduğunu anlamak için önemli bir adım olmuştur. Müzik notasyonu içeren bu tabletler, o dönemdeki müzikal uygulamalar hakkında daha fazla bilgi sunmakta ve eski müziklerin yeniden canlandırılmasına olanak tanımaktadır. Hurri ilahisi gibi keşifler, Mezopotamya'nın zengin kültürel mirasının sadece bir parçasını oluşturmakta ve bu alandaki araştırmaların devam etmesi gerekliliğini ortaya koymaktadır.

M. Duchesne-Guillemin'in sunduğu bu dördüncü yorum, Hurri müziğinin anlaşılmasında yeni bir perspektif sunmuştur. Bu, hem müzikologlar hem de tarihçiler için önemli bir kaynak teşkil eder. Bu tür çalışmalar, antik dönem müziklerinin yeniden keşfedilmesine ve anlaşılmasına katkıda bulunmaktadır. Duchesne-Guillemin'in katkıları, Mezopotamya müziği üzerindeki çalışmalara ışık tutmakta ve gelecekteki araştırmalar için temel oluşturmaktadır.


Kaynaklar

a hurrian musical score from ugarit: the discovery of niesopotamian niusic bY marcelle duchesne-guillemin

https://urkesh.org/attach/duchesneguillermin%201984%20the%20discovery%20of%20mesopotamian%20music.pdf

Kaynak 2

Richard Dumbrill
The Musicology and Organology of the Ancient Near East

https://www.academia.edu/112551013/The_Musicology_and_Organology_of_the_Ancient_Near_East_Published_thesis_





Hiç yorum yok